Zwaar weer blog

BNR: V&D-dinosaurussen hebben slag gemist

Het reddingsplan van de V&D-directie heeft onvoldoende opgebracht om het warenhuis nog een hoopvol perspectief te bieden. De focus lag te veel op kosten besparen en te weinig op het versterken van online, zegt Erik in 't Groen, adviseur bij Kruger en schrijver van het boek Zwaar weer ondernemen.

Het zal dan ook heel moeilijk worden om alsnog de noodzakelijke veranderingen voor een succesvolle doorstart door te voeren. "V&D heeft de afgelopen periode eigenlijk maar één ding gedaan: ze zijn heel druk bezig geweest de tafels en stoeltjes van de Titanic recht te zetten, dus: kosten besparen, kosten besparen, kosten besparen. Maar de klant verleiden en nieuwe dingen doen, daar hebben ze onvoldoende aandacht op gericht en dat is denk ik de belangrijkste reden dat uiteindelijk gewoon die omzet is achtergebleven."

V&D staat daarin volgens In 't Groen overigens niet alleen. "We zien steeds meer van dat soort kolossen die wakker moeten worden in de nieuwe werkelijkheid: online. Dat beseffen ze eigenlijk onvoldoende. Als je kijkt naar de consument tegenwoordig, die oriënteert zich online maar koopt offline. Maar er kan nog veel verbeteren aan de onlinestrategie. Dus: fundamenteel ingrijpen en niet alleen kosten saneren. Je ziet nieuwe spelers waar je concreet iets online kunt bestellen uit een volledige catalogus, dus dat kan nog veel beter, om uiteindelijk die consument te verleiden."

Agressie
Intussen ontstond vanochtend bij verschillende filialen de angst voor agressieve klanten die voor een gesloten deur stonden met hun cadeaubonnen of Airmiles. Door het uitstel van betaling is het verzilveren daarvan niet meer mogelijk, evenmin als ruilen en terugbrengen van gekochte spullen. "De winkel ging rond half elf open, maar journalisten werd de toegang nog ontzegd, zegt verslaggever Harmen van der Veen vanaf een Amsterdamse vestiging. "Bewakers kwamen op mij af en waren duidelijk dat binnen geen fratsen waren toegestaan. Toen ben ik toch maar weggegaan."

Onduidelijk was of vandaag extra beveiligers waren ingezet. "Dat werd toen ontkend door de mannen in kwestie zelf; deze twee beveiligers staan er volgens eigen zeggen altijd." Klanten die hier met hun cadeaukaart komen, hebben pech." Overigens duurde het ook even voor 'gewone' klanten weer naar binnen mochten. En ook die kwamen veelal van een koude kermis thuis, toen bleek dat cadeaubonnen niet meer gehonoreerd werden. "Ik hoorde vanmorgen dat het faillissement was aangevraagd, dus ik dacht: snel nog even kijken of 'ie vandaag nog open is."

Het audio fragment is te beluisteren via de site van BNR



Terug