Zwaar weer blog

Review van het boek

Het boek geeft duidelijke handvatten, is leesbaar en helpt hopelijk ondernemers symptomen van 'zwaar weer' tijdig te ontdekken en maatregelen te nemen.

Ondernemen brengt risico's met zich mee. Voor het doen van investeringen is vaak vreemd vermogen nodig. De risico's die kredietverlening met zich meebrengen worden evengoed door banken ingedekt. Wanneer banken (tijdelijk) geen brood meer zien in een onderneming kan de afdeling Bijzonder Beheer worden ingeschakeld. De betrokken bankmedewerkers maken zich doorgaans niet populair bij in zwaar weer verkerende ondernemers, en vice versa. Want bij ondernemen hoort ook een gedegen cash management, zicht hebben op inkomsten en uitgaven, openstaande facturen en te betalen rekeningen. Sluit de onderneming nog voldoende aan op de veranderende markt? Hoe is het management ingericht? Kan de onderneming overleven, of is faillissement onafwendbaar?

Deze overlevingsgids voor ondernemers in bijzonder beheer, Zwaar weer ondernemen, geeft een helder inzicht in de positie en dynamiek bij zowel de ondernemer als de Bijzonder Beheer afdeling van de bank. De schrijvers, een turnaroundmanager en voormalig Bijzonder Beheerbankier, helpen de lezer met een fictief, maar op realistische scenario's gestoeld, relaas van Salem Industries met algemeen directeur Marnix de Rover, zijn financieel directeur en vermogende familie enerzijds en Patrick, de Bijzonder Beheerbankier anderzijds. Tussen de episodes door is er veel aandacht voor de oorzaken van het in zwaar weer terechtkomen van een onderneming, de relatie met de bank en het turnaround proces in een poging door te starten, het tij te keren en vertrouwen over en weer te herstellen. Het belang van plannen maken, verschillende opties uitwerken en transparantie wordt in detail behandeld. Diverse recente case studies van 'echte' zwaar weer ondernemingen, zoals de Free Record Shop, Blokker, Harley-Davidson en V&D passeren de revue en zijn bedoeld de behandelde stof te toetsen. Zou je in een dergelijke casus zelf krediet verstrekken, of een turnaroundplan goedkeuren? Het boek geeft duidelijke handvatten, is leesbaar en helpt hopelijk ondernemers symptomen van 'zwaar weer' tijdig te ontdekken en maatregelen te nemen. En mocht het nodig zijn, kan de relatie met de bank ook anders dan als 'gebeten hond', zo leert het boek.

Terug